torsdag 13 januari 2011

Satin (ett lite babbligt inlägg)

Nu har jag tänkt på det här med satiner och satinsjukan i flera dagar. Det finns satiner bakom ALLA mina self och cr goldens, men det är bara två som jag nu vet är bärare av satingenen, och det är Sunset och Kenny. De tas ur avel. Eftersom Kenny är bärare kan ju båda hans föräldrar Sune* och Yohannes vara det. Yohannes har aldrig lämnat satin (har lite satiner bakåt), och Sune vet jag inte. Jag har sett satinsjukan på nära håll, och det är ingen vacker syn! Det går inte att garantera att det inte kommer att födas satinmarsvin här, men alternativet är att byta ras och det vill jag inte. Så vad händer då med de eventuella satinerna som dyker upp? Just nu tycker jag att det känns bra att man kan ställa ut de man får registrera, som en mjuk övergång till att de förbjuds, för det är ju trots allt inte alla satiner som insjuknar tidigt, eller alls (?),och då vill man ju att de ska ha ett så bra liv som möjligt, och jag tror att det är kul för grisarna att åka på utställningar. Vi kommer inte att sälja några satiner, så de får stanna här. Målet är såklart att det inte ska födas en enda, men vad gör man om man får en kull med 6 st tillexempel (ganska otroligt iofs). Tar man bort dem direkt då eller skaffar man sig en liten satinstuga och avlivar efterhand de ev. visar symptom? Hemsk tanke!
Det kommer att ta lång tid att avla ut den här genen...

*pensionär

Inga kommentarer: