söndag 30 januari 2011

Pumpa

Jag: -Varsågoda Marsvinen! Här får ni pumpa som jag odlat själv och som jag med möda styckat upp i små fina bitar åt er. Gott va!
Marsvinen: -Va!? Kallar du det här för mat?! Vi vill ha MAAAAT!
Och så fortsatte de att tjuta och att skaka galler. Tacksamt... Fast i stora honburen blev i alla fall fyra glada och åt min fina pumpa, och de andra äter också nu när de insett att det inte blir något annat. Fast Atlas och Carl-Johan är fortfarande sura och så där vrålhungriga som bara marsvin kan vara.

Själv ska jag äta en kopp pumpasoppa nu och senare kanske det blir en dinkelmacka med pumpamarmelad, och så måste jag fundera ut vad jag ska göra med den halva pumpan jag tryckt in i kylen. Tur att jag bara behöll en pumpa (8 kg) för eget bruk när det bara är jag själv som tycks uppskatta den.

1 kommentar:

Sofie sa...

Jag älskar pumpa! Allra bäst smakar ugnsbakad pumpa med en god stek och skysås. Pumpasoppa är också gott, liksom pumpakaka, på samma recept som morotskaka men morot utbytt mot pumpa. En gång gjorde jag pumpachutney, den blev sådär.