söndag 18 oktober 2009

Vår första marsvinsutställning:

Jag hittade en liten text om vår första utställning som vi var på, och blev rätt paff när jag insåg att det inte är mer än drygt två år sedan. Det känns ju som att vi farit runt på utställningar längre än så. Hursomhelst, här får ni följa med på vår första utställning:

"Igår var det då dags för min, Alice' och marsvinet Alfs allra första marsvinsutställning. Stora hunden var förresten också med och skötte sig strålande och gjorde många nya bekantskaper;). Lilla hunden var hos The Pears eftersom vi "officiellt" skulle på hundutställning. Jag vet inte om vi hade fått låna bilen om vi sagt vart vi egentligen skulle! Hursomhelst så satte jag mig i bilen vid kvart över sju och hämtade upp Alice hos H påväg mot Väddö. Enda hindret på vägen var en skock lösa kor och kalvar som smitit ur sin hage och förirrat sig upp på vägen. Alice ringde H och lämpade över problemet på henne och vi körde om korna som lagligt nog höll sig i höger körbana.Väl på plats kollades varje marsvin väldigt noga (efter ohyra mm.), och vi blev insläppta efter en stunds väntan. Jag hade peppat Alice att sköta själva utställningsmomenten, vilka blev tre stycken, "grundomgång", klubbmästerskap och någon slags final(!), och hon fick verkligen blodad tand och vill åka på fler utställningar och ha med sig fler grisar! Väldigt kul då hon inte är så förtjust i hundutställning och är allt annat än tävlingsmänniska. Inte förrän i bilen hem fattade vi, nybörjare som vi är, att våran lilla man förärats med ett certifikat (3 cert = championat) och väl hemma insåg vi att hans poäng inte var fy skam. Med hem hade vi också två röda flickor från dalarna. Riktiga sötnosar för vår Affe att uppvakta i framtiden, men först ska de nog ställas ut lite.
Det blev en riktig heldag, för på hemvägen vid halv sex stannade vi på namnsdagskalas hos B (väldigt kul att träffa hennes syster!) och var inte hemma förrän nio. Tröttast av alla var stora hunden som fortfarande sover som en stock. Gladast att se oss åter var nog Affes burkompis som fått vara själv hela dagen och nöjdast att få komma hem var de nya grisarna som bott i transportburen i evigheter. Eller förresten, nöjdast och gladast var förstås katten som fått vara inne hela långa dagen och tillochmed varit tvungen att bajsa på lådan. Trots att han mer än gärna ville ut så kunde han inte slita sig från oss, så jag fick gå en promenad med honom och efter det var han nöjd och stannade ute hela natten.
Dagens matsäck bestod av ostmackor med dijonsenap, tomat och egenodlad timjan, pastasallad med tomat, champinjoner, kikärtor, vitlök och dragon (plus salt och peppar, vinäger och rapsolja), äpplen, te och vatten. Det satt som en smäck!
Trots att jag höll mig i skuggan hela dagen är jag idag härligt kräftröd och lite svidig i ansiktet."

1 kommentar:

Karin F sa...

Ha, ha, cert på första utställningen och fattar det inte förrän efteråt! Kul. Vi fick vänta ett halvår på första certet och 2,5 år på första certet på en egenuppfödd.