torsdag 1 oktober 2009

Minskning

Min allra bästaste Lotta och hennes dotter E var här i dag. "Oj vad lite marsvin!", var ju väldigt roligt att höra när vi verkligen ansträngt oss att minska antalet. Sist de var här var det säkert tio fler än nu och väldigt många har flyttat, men tyvärr är det också några som dött. Tyvärr är en av dem Es favorit Märy, men E höll till godo idag med Märys syster Rut och dotter Ally. Tyvärr har ju även Carl Jan vandrat vidare (som ni vet) och också hans son Lunar. Lunar som fick sitt första (och enda) cert i Brändåsen för att sedan åka hem och magra av och dö så fort att jag knappt hann börja fundera på att ta bort honom. Carl-Johan repade sig ju efter en avmagring, så varför skulle inte Lunar göra det?

Just nu verkar alla må bra, förutom att Rut är lite tunn. Har bytt kraftfoder som de får varje dag tillskillnad från varannan som jag tidigare gett. Alla, utom Rut som stått still, har ökat önskvärt i vikt, men nu är jag väldigt spänd/nervös för hur detta påverkar våra tre dräktiga honor.

2 kommentarer:

Sofie sa...

Vad ger du marsvinen för kraftfoder? Har du något bra tips på ett billigt men bra?

Vi får också kommentarer om att vi har många marsvin, fast vi just nu bara har sex stycken.

ingrid sa...

Granngårdens havrefri müsli för häst som kostar ca 170 kr för 20 kg. Jag fik tips om mustang müsli original, men det fanns inte här så jag chansade på granngårdens variant och det funkar fint hittills.