onsdag 27 maj 2009

Hej då ringorm!

Behandlingen mot ringorm är klar sedan en vecka och inga nya fall har kommit, så jag hoppas verkligen att all möda ska ge ett långvaringt och slutgiltigt resultat (dvs att skiten är väck!).

Hela den här resan har i alla fall dämpat ringormsnojan hos mig. Det var inte så himla farligt! Visst får man lägga ner en hel massa jobb och en del pengar (ca 1400:- om man räknar med slängt hö och spån), men inget djur har mått dåligt eller dött. Och så blev det äntligen av med den där rejäla storstädningen ;)

Vid utbrottet hade vi rekordmånga djur eftersom det precis kommit en hel hög ungar. Summan av alla var 31. Av dessa fick 6 djur ringorm. Endast en av de sex, Carl-Johan, har varit utsatt för smitta (dvs. varit på utställning och blivit klappad av många). Carl-Johans burkompis Carl Jan har inte uppvisat ett endaste symptom. De övriga som fått utslag bodde alla i samma bur, två honor och tre ungar. Ena honan är gammal och den andra gav di, så de kanske var extra mottagliga, eller så hade de bara otur. Jag förmodar att jag själv orsakade att smittan sperds till dem.


Nu säger vi hej då till ringorm och ser fram emot utställning i augusti. Det kommer dock att bli svårt att släppa greppet om virkonflaskan som nog får en permanent plats i marsvinsvardagen hädan efter. Definitivt blir det bad av alla utställda marsvin och rengöring av medföljande transportburar i fortsättningen!

Här finns Ullis braiga artikel om ringorm. Den borde alla marsvinsägare läsa!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att det är över. Jodu Virkonflaskan är fortfarande en trogen följeslagare här och tyvärr måste jag säga att min ringormsnoja inte dämpats ett dugg, snarare tvärtom....Kanske för att jag har ett stort hus och för att jag titt som tätt får mail från ringormsdrabbade. Det florerar där ute!
/ULLIS

Sofie sa...

Även jag drabbades av ringormsnojan. Nu är det dock klart att Rosas sår, var just bara sår. Men Eldorados konstiga tunnhårighet, gick från diffusa symptom till skolexempel på sellnick. När det väl tagit fäste blev det snabbt värre på en vecka. Stackars krake. Nu har han och burkompisen Ajvide fått stronghold och flyttat till karantän.