tisdag 28 april 2009

Vår tur att tokstäda(?)

Med största sannolikhet har vi fått in ringorm här. Utslagen ser ut som skolexempel och utbrottet har skett hos de fem veckor gamla barnen och deras "tanter". Jag har inte orkat kolla några andra grisar ännu... är ganska handlingsförlamad och kan inte riktigt tro att det är sant. Jag har alltid sagt att om det kommer in ringorm så får vi lägga ner hela verksamheten. Det känns inte som ett lockande alternativ, men jag kan inte fatta hur jag ska få till en fungerande sanering här. Jag har ju min säng intill burskåpen, måste jag kasta den nu? Den är ny och jag har en begränsad ekonomi och kan inte slänga allt och köpa nytt. Det är mycket att ta ställning till och mycket planering att ta itu med. Tur i oturen att det nästan är sommar så att man kan ta ut grisar och grejer om det skulle behövas. Himla dålig tajming dock då det finns hela åtta ungar som är till salu och kommer att växa ur sina "bon" under behandlingstiden. Jag har ju liksom ingen lust att skaffa fler burar i det här läget.

Meningen var att killarna Kenny och Karlsson skulle flytta till farbror Allan nu eftersom de precis börjat intressera sig för sin syster, mamma och "tant", men de fick istället en egen bur utan vuxet sällskap. Kenny har inga utslag (ännu), men Karlsson har en sårig fläck på magen.

Tänkte samla ihop mig och fota elendet och kolla igenom samtliga djur. Ska ladda upp med decinfektionsmedel först.

Hoppas att hundarna och katten klarar sig... Suck vad tungt det känns.

2 kommentarer:

Sophie sa...

Åh nej... :-/ Lider verkligen med er! Det är ju mardrömmen! skit också att det ploppar upp lite här och där nu man blir ju helt nojjig själv. :-/ Håller tummarna för att det bara är de fyra som är drabbade (även om alla måste behandlas så känns det ju iaf bättre med så lite öppna sår som möjligt)

Anonym sa...

NEJ! Jag lider med er då jag vet vad ni har framför er....Håller alla tummar!
/ULLIS