måndag 2 november 2009

Utställningshelgen


Gårdagen ägnades på en mycket trevlig utställning i Kallhäll! Väldigt mycket folk var det, så två plan kändes som ett måste, även om det är lite stressande om man ställer både i ras och pet. Nu gjorde inte jag det, men jag hade ju knåpat ihop en liten maskeradkostym till Yohannes och maskeraden var på en våning samtidigt som han skulle bedömmas i ras på den andra. Typiskt nog! Men det gick bra och rasdomaren fick lite extra paus. Ett tag tänkte jag dock packa ihop och bege mig till rasbedömningen, för det kändes fastiskt lite pinsamt att orsaka försening bara för att Ingrid, 39 år, skulle visa upp sitt marsvin i maskeradkostym. Tur att jag inte smet, för Yohannes blev faktiskt tvåa av 27 (tror jag) utklädda marsvin. Snacka om nybörjartur! Men det låg faktiskt ganska mycket arbete bakom. Alice får ta åt sig äv äran förresten, för hon kom med flera bra ideer till utstyrseln!

Rasbedömningen var poänglös och det vart inga klistermärken till våra djur, men rätt bra omdömmen iallafall. Kul med helt nya dommare. Eddie (En Dag) får dock inte följa med på utställning någon mer gång, för han vantrivdes verkligen. Han kanske visste om att han har en väldigt dålig färg...

Med hem kom Obsession Copyright, en mysfarbror som förhoppningsvis kan få blir far till någon kull här. Han är en riktig snygging och hur snäll som helst. Här får han stanna tills han lägger nosen i vädret!

Tillbaka från friarstråt hos Ixias kom vår gulleplutt Atlas. I kanonform! Han var rätt skruttig när han åkte dit efter att ha blivit lite (eller ganska mycket faktiskt) mobbad här. Nu ska det väljas kompis med omsorg, och de nya rutinerna med vägning av samtliga grisar en gång i veckan, plus kraftfoderbyte ska nog kunna hålla honom i Ixiasstandard :).

Nu ställer vi om fokus till Västeråsutställningen!

3 kommentarer:

Karin F sa...

Åh, jag hade velat se maskeraden!! Var tyvärr tvungen att åka vid lunchtid, lite väl långt hem. Vi var ändå inte hemma förrän vid 20-tiden på kvällen.
Du fick iaf bättre utdelning än vi fick en annan gång när jag suttit till 00.00 och knåpat på maskeradutstyrseln. Väl på utställningen insåg vi att grejerna låg kvar hemma på köksbordet...

Sofie sa...

Grattis till andraplatsen!

Anonym sa...

JAAAAAAAA,,,jag sa ju det!Ställ fram alla fina sakerna ni gjort/tagit med!!Det var jättefint & skojigt gjort av er!
Mmm..jag fick eld i baken sen när jag väl kom på att titta på klockan.Jag bor lite avsides & vill ej att marsvinen ska frysa så jag fick springa i väg till tåget för att sen hinna med sista bussen hem mot mig.

Kul att träffa dig tycker jag.Får se om vi ses på utställningen i västerås sen då!
Kram på er...Galen-pannan-Jennie.