torsdag 17 januari 2008

Första!

Jag tyckte att det kunde passa bra att köra igång med marsvinsbloggeri just i dag då den allra första goldenkullen kom! Fem fina bäbisar blev det, två Pe och tre De, en hona och resten pojkar (hade förstås hoppats på en annan könsfördelning...) och de väger mellan 58 och 101 gram. Någon kan vara satin, men mitt otränade öga har inte luskat ut om så är fallet än och jag har inte velat pilla för mycket med dem. Mamma Galaxy skötte det hela galant. Jag tittade till henne innan jag gick ut och då smaskade hon hö och paprika, och när jag kom in en timme senare fanns det en hel hög med smått i buren. (Tyiskt att jag skulle missa det! Jag har verkligen häckat vid buren för att få vara med om själva födseln.) Hon har fortsatt att vräka i sig mat även efter förlossningen och det bådar ju gott. Fast hon pussar ju på småttingarna också.

Inga kommentarer: