onsdag 26 september 2012

Senaste nytt

Oj! Jag insåg inte att det var SÅ länge sedan jag skrev något sist! Luften gick liksom ur mig när ringormen dök upp här, och det har strulat som bara den med medicinerna. Jag behövde fem flaskor ivamerol men efter massa turer hit och dit så satt jag här med endast en flaska. Har inte haft råd att köpa mer så behandlingen har legat på is. Virconet har dock flödat. Nu kommer det äntligen påfyllning i kassan så att allt kan bli gjort. Marsvinen mår hursomhelst bra!

"Någon" i familjen har en sådan här gullig rumpa just nu ;)

Hänt sedan sist:

Långhårskull nr 2 har sett dagen ljus. En peruantjej som är lemonagouti och heter Estelle och en peruankille i goldenagouti som heter Eric.
Eric & Estelle

Yamayca dog helt oväntat när jag lyfte upp henne för att klippa klor. Hon var jättetam så det kan inte ha varit att hon dog av skräck. Verkligen konstigt och sorgligt. Hon skulle ju bli champion efter sin kull! Gerds lilla bäbis! Nu finns lilla Dharma (Gerds barnbarn) kvar och kan föra generna vidare, men ändå...

Yamaycas syster bor hos min bästa kompis och kan vara back up i aveln, men hon är saffron...

Sedan länge har jag gått och retat mig på att det blivit så att jag haft tre DE honor som är ganska lika varandra i samma bur. Jag har inte haft svårt att skilja dem åt förrän den minsta vuxit på sig lite. Av en händelse flyttade det in en DE-unge där också. Nu har jag gjort slag i saken och möblerat om bland honorna och placerat de snarlika damerna i varsina burar, men... någonstans i flytten tappade jag bort mig så nu har jag ingen koll. Turligt nog är de ganska olika i sättet, så bara jag tar mig tid så ska jag nog lista ut vem som är vem.

Ännu mer lika varandra är PE-brudarna Astrid och Anneli som föddes i somras. Även de har fått flytta isär, men vem som är vem har jag inte bestämt ännu. Det skulle vara kul att ställa dem i grupp framöver.

På lördag är det utställningsdags, men jag kan ju inte ställa ut något marsvin pga. ringormen. Har bestämt mig för att inte åka över huvud taget trots att jag är med och arrangerar. Det har helt enkelt varit för mycket på senaste tiden och jag känner att jag behöver en helg hemma. Visst vill jag dit, men jag besparar mig den stressen som uppstår när jag ska ut på äventyr. Tråkigt, men nödvändigt.

Just nu hoppas jag kunna hitta tillbaka till marsvinslusten igen efter den här ringormsomgången. Varför just jag? Jag är ju supernoga med att vircona och maskintvätta allt efter utställning. SUCK! Men snart är det över.

Inga kommentarer: